Open VLD wil een Kamercommissie oprichten die toeziet op de privacy. Door de technologische ontwikkeling, vooral van het internet, is die in gevaar. Bij de Privacycommissie zijn ze alvast zeer enthousiast over het plan.
Willem Debeuckelaere zegt op de website van De Morgen het volgende over internetprivacy: 'Tot voor kort werd aangenomen dat de gemiddelde Belg in een 600-tal verschillende databanken voorkwam. Nu gaan we uit van een veelvoud. Het begrip 'databank' is voorbijgestreefd. We hebben het over netwerken die door het internet exponentieel gegroeid zijn."
De oprichting van zo'n Kamercommissie kan een goede zaak zijn. Vooral wie informatie opzoekt via zoekrobots, weet niet goed wat er met die informatie gebeurt. Search engines experimenteren al een hele tijd met systemen die reclame naar je mailbox sturen op basis van door de gebruiker ingetikte zoektermen.
Google, toch de meest courante zoekrobot, maakt zich zelf schuldig aan schending van de privacy. Gebruiker van gmail kunnen dat beamen. Bij het openen van je gmailbox vind je steeds een link naar een gesponsorde site. Niet zelden is de info achter die link gerelateerd aan de inhoud van je mails. Wie een vrijgezellenfeestje aan het plannen is, krijgt gegarandeerd een link aan die verwijst naar een 'party planner' die alles voor jou kan regelen.
Bron: De Morgen
woensdag 5 maart 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten